Faculty Members

Back

طرح درس مربوط به نظریه های رهبری آموزشی

توضیح کلی درباره درس:

      اهمیت مدیریت و رهبری اثربخش در دنیای پیچیده و آشوبناک امروزی امری نیست که بر اندیشمندان و متخصصین سازمانهای آموزشی پوشیده باشد. آگاهی از شایستگیهای رهبری، مستلزم اندیشه های نابی است که در طول سالیان دراز و شاید به اندازه عمر بشر شکل گرفته و انباشت شده است. دانشجویان رشته مدیریت آموزشی با تسلط بر نظریه های روز مدیریت و رهبری آموزشی می توانند ضمن تبیین اتفاقات گوناگون نظام آموزشی، راه حلهای خلاقانه و بدیع و مبتنی بر نظریه ها برای مسائل این حوزه، جستجو نمایند. در حقیقت نظریه های مدیریت و رهبری چراغ راهی هستند که مسیر تحقق اهداف سازمانهای آموزشی را نشان می دهند و یا دست کم در پیدا کردن مسیر، راهگشای دست اندرکاران تعلیم و تربیت از دوران ابتدایی تا آموزش عالی هستند. لذا این درس یکی از کلیدی ترین درسهای حوزه مدیریت آموزشی به شمار می رود و تلاش مضاعف دانشجویان در این حوزه، هم به شناسایی مشکلات و هم به پیدا کردن راه حل برای مشکلات پیش روی آنها در دنیای عمل، کمک خواهد کرد. برای دستیابی به چنین هدف منابع زیر مناسب به نظر می رسند ولی با توجه به محدودیت زمان در این نیمسال تمرکز بر روی منبع شماره 1 می باشد.

منابع پیشنهادی :

 1-تئوریهای رهبری و مدیریت آموزشی، تونی بوش ترجمه حسنی، سامری و سکوتی، انتشارات دانشگاه ارومیه(منبع اصلی)

2-علاقه بند، علی، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی.

3-میرکمالی، سید محمد، فرهنگ مدیریت آموزشی، انتشارات یسطرون

4-هوی و میسکل: تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی

هدف کلی:

آشنایی با نظریه های مدیریت و رهبری و تحولات نظریه در حوزه مدیریت آموزشی

تعداد و شروع جلسات:

   برای درس نظریه های رهبری، 21 جلسه 2 ساعته در نظر گرفته شده است. این جلسات در روزهای شنبه ساعت 16 تا 18 و یکشنبه 8 تا 10 صبح تشکیل می شود. لازم به ذکر است که جلسه شنبه عصر هر دو هفته یکبار و 2 ساعت کامل می باشد. با توجه به اینکه این درس برای ورودیهای مهر 1398 ارائه می شود و ثبت نام نو ورودها 30 و 31 شهریور می باشد، شروع جلسات از 6 مهر است. جدول تنظیم موضوعات در اولین جلسه درس در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

 

شرح جلسات:

جلسه اول: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 6/7/1398)

موضوع بحث و هدف:

     آشنایی با دانشجویان، تعیین انتظارت متقابل، عکس دسته جمعی با ورودیهای جدید، انتخاب مدیر برای تشکیل یک گروه مجازی و به اشتراک گذاری مطالب و... هدف ترسیم مسیر کلی درس، تبیین چیستی نظریه و فرایند نظریه پردازی در مدیریت آموزشی می باشد. این موضوعات بر اساس مباحث مطرح شده در کتاب اصول و مبانی نظری مدیریت آموزشی علی علاقه بند و کتاب تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی هوی و میسکل ، ترجمه سیدعباس زاده تنظیم خواهد شد.  

انتظارات:

     در پایان این جلسه انتظار می رود دانشجو پس از یک آشنایی اولیه با جو دانشگاه و مجموعه همکلاسیها، دیدی نسبتا کلی در مورد مدیریت آموزشی، جایگاه نظریه در این رشته و سیر نظریه پردازی در آن بدست آورد.

روش تدریس:

پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(فراهم آوردن زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند یادگیری):

     در راستای زمینه سازی برای مشارکت گروهی در پرسش و پاسخ و بحث گروهی مسئله ای به شرح زیر برای جلسه آینده مطرح خواهد شد و از دانشجویان تقاضا می شود ضمن پاسخ تحلیلی به آن در جلسه آینده، پاسخ مکتوب خود برای آن را تهیه کنند و جلسه آینده در کلاس تحویل نمایند.  چگونه اثبات می کنید که مدیریت آموزشی یک علم مدون و منسجم است؟

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه دوم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 7/7/1398)

موضوع بحث و هدف:

     بعد از پیگیری مسئله ای که در پایان جلسه قبل به منظور کنکاش نظری برای دانشجویان مطرح شده بود و دریافت پاسخهای تحلیلی و مکتوب دانشجویان، پاسخ به مسئله مورد نظر جمعبندی می شود و در ادامه مبحث نظریه، ویژگیهای نظریه، رابطه نظریه و عملکرد، با مشارکت دانشجویان تحلیل خواهد شد. در مورد اینکه چگونه یک نظریه شکل می گیرد، چگونه گسترش پیدا می کند و همچنین درباره اینکه رابطه بین نظریه و عملکرد چگونه است بحث و تبادل نظر خواهد شد. هدف از این مبحث بررسی تأثیر روند تأیید تجربی در قوام نظریه می باشد.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این جلسه بتواند تبیین کند که مدیریت آموزشی به دلیل داشتن مسئله خاص، روشمندی دقیق مبتنی بر روشهای علمی، داشتن بستر طبیعی مطالعه و ... همانند سایر علوم یک رشته علمی مجزا می باشد. انتظار می رود دانشجو بتواند ویژگیهای یک نظریه خوب را بیان کند، سیر نظریه پردازی را تحلیل کنید و بتواند کاربردهای عملی نظریه را بیان و تحلیل نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(فراهم آوردن زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند یادگیری):

     مراحل شکل گیری نظریه، شکل گیری پارادایم و تغییر پارادایم را بر اساس کتاب ساختار انقلابهای علمی کوهن نشان دهید. و نظر خود را بر اساس کتاب مذکور که ترجمه های مختلفی از آن در بازار نشر ایران موجود است، خلاصه نمایید. سپس موضوع ترمینولوژی مدیریت و رهبری برای جلسه آینده، هدفگذاری می شود. میزان دقت دانشجویان در جمع آوری مطالب و مستندات در مورد مباحث جلسه آینده و طرح سوالات کلیدی، موجب بهره مندی از امتیازات ارزشیابی تکوینی می شود. این فرایند برای کل دوره تکرار خواهد شد.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه سوم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 14/7/1398)

موضوع بحث و هدف:

     در این جلسه تعاریف مدیریت آموزشی از دیدگاههای مختلف بررسی می شود و تفاوت بین سازه های معدل برای اداره یک سازمان آموزشی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. Management, Administration, Leadership and …، سپس مفهوم رهبری با تأکید بر سازه نفوذ، تحلیل و تفسیر خواهد شد.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجویان پس از پایان این درس بتوانند سازه های معادل مدیریت را به طور مناسب مورد استفاده قرار دهند. تفاوت بین رهبری و مدیریت را تشخیص دهند. دلیل اینکه در دنیای امروزی تلاش می شود سازه رهبری جایگزین مدیریت شود را تحلیل و تفسیر کنند. در نهایت تبیین کنند که مفهوم نفوذ در رهبری، آگاهانه و یا ناخودآگاه اتفاق می افتد.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     تحلیلهای دانشجویان از تغییر پارادایم و مسائل مربوط به آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. از دانشجویان خواسته می شود برای جلسه آینده لیستی از نظریه پردازان حوزه مدیریت و رهبری آموزشی تهیه کنند و آنها را از قدیمی ترین به جدید ترین(2019)مرتب کنند.

------------------------------------------------------------------------------------------

 

جلسه چهارم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 20/7/1398)

موضوع بحث و هدف:

    در این جلسه سیر تاریخی نظریه های مدیریت آموزشی از هارولد پین تا امروز در قالب شش مرحله کلی از کلاسیک ها تا نظریه های پست مدرنیستی بررسی خواهد شد. تحلیل خواهد شد که در هر کدام از دوره ها مسئله اصلی چه بوده و چه دیدگاههایی برای حل آن مسئله در نظامهای آموزشی به خدمت گرفته شده است. دوران کلاسیک، دوران روابط انسانی، دوران اقتضایی، دوران اخلاق، قدرت و سیاست و دوران پست مدرنیسم، هر کدام تأثیرات شگرفی بر اداره سازمانهای آموزشی داشته اند که سعی می شود بدون ورود به جزئیات این اثرات تحلیل و تبیین شود.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس خاستگاه اصلی نظریه های مدیریت و رهبری آموزشی، چگونگی ورود مفاهیم به حوزه اداره سازمانهای آموزشی و تأثیراتی که تحولات سایر حوزه ها بر این رشته تحصیلی داشته اند را به صورت مختصر و به عنوان شکل گیری یک زمینه برای مطالعات آینده، تحلیل و تبیین نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     لیست نظریه پردازان مدیریت آموزشی که توسط دانشجویان تنظیم شده است با دوره های شش گانه تطبیق داده میشود. اختلافها بررسی می شود و برای جلسه آینده مقرر می شود که هدف، ساختار، افراد و چگونگی ارتباط با محیط بیرونی در سازمانهای آموزشی و بر اساس یک مدل رسمی رهبری آموزشی تحلیل شود.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه پنجم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 21/7/1398)

موضوع بحث و هدف:

     در نظریه های مدیریت و رهبری آموزشی مجموعه ای از نظریه ها از اوایل قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم ظهور پیدا کرده اند که تحت عنوان مدلهای رسمی از آنها یاد می شود. نظریه هایی مانند نظریه مدیریت علمی، نظریه مدیریت عمومی، نظریه بوروکراسی و نظریه عمومی سیستمها. در این جلسه مباحث مربوط به چگونگی شکل گیری این نظریه ها و پیامدهایی که برای دنیای مدیریت آموزشی داشته اند بررسی و تحلیل خواهد شد.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس بتواند بر اساس یک مدل رسمی تبیین کند که هدف در یک سازمان آموزشی چگونه تعیین می شود، ساختار سازمانی در یک مدل رسمی چگونه روابط قدرت را تبیین می کنند، افراد چه نقشی در سازمانهای آموزشی دارند و چگونه یک سازمان آموزشی با محیط بیرونی خود ارتباط بر قرار می کند.  

روش تدریس:

پرسش و پاسخ، بحث گروهی انتقادی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

با توجه به فاصله کم بین دو جلسه برای این جلسه همان موضوع مورد نظر در جلسه روز قبل مد نظر است به عبارتی تکالیف هفتگی تعیین می شوند.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه ششم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 28/7/1398)

موضوع بحث و هدف:

     مدلهای رسمی امروزه علیرغم توفیق شگرفی که در عصر خود به همراه داشتند، هنوز هم مورد استفاده سازمانهای زیادی هستند و در موارد متعددی اصول اولیه آنها کاربردهای قابل قبولی دارد. با این وجود انتقادات گسترده ای بر این مدلها وارد شده است که در این جلسه به طور مفصل به انتقاداتهای وارده پرداخته می شود.   

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس بتواند آشنایی قابل قبولی با مدلهای رسمی پیدا کند و همزمان نقدها و اشکالات این مدلها را هم در نظر بگیرد. به ویژه بوروکراسی به عنوان ساختار بی بدیل سازمانهای آموزشی متمرکز، با نقدهای جدی مواجه است که امید می رود دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی در مواجهه با آن هم انتقادات مورد نظر را بشناسد و هم خود بتواند این مدلها را نقد نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     تحلیل پاسخهای دانشجویان به مسئله هدف، ساختار، افراد و محیط بیرونی و محدودیتهایی که مدلهای رسمی برای ارتباطات در عصر دیجیتال و انفجار اطلاعات خواهند داشت. همچنین برای جلسه بعد بحث نفوذ آرمانی و ترغیب ذهنی به عنوان دو مولفه کلیدی مدلهای همکارانه تحلیل و بررسی شود.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه هفتم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 4/8/1398)

موضوع بحث و هدف:

     امروزه ابعاد رهبری تحولی از قبیل نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی برای کارایی و اثربخشی سازمانهای آموزشی اهمیت و ارزش زیادی پیدا کرده است. همچنین مشارکت در اداره سازمانهای آموزشی به عنوان کلیدی ترین فاکتور موفقیت شناخته می شود. بنابراین مباحث فوق محور اصلی آموزش و یادگیری در این جلسه خواهند بود.

انتظارات:

    انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس نفوذ و مشارکت و رابطه بین این دو سازه کلیدی را تبیین کند. نفوذ آرمانی و نفوذ خنثی را از هم تفکیک کند. چرایی مشارکت همه افراد در فعالیتهای آموزشی نظام آموزشی را تبیین نماید و پیامدهای عدم مشارکت اعضا را تحلیل و تبیین نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     تحلیل مباحث مرتبط با نفوذ آرمانی و ترغیب ذهنی توسط دانشجویان و مقرر شد برای جلسه بعد مطالعات مقدماتی درباره میزان توزیع اختیارات در سازمانهای آموزشی و شیوه های توزیع انجام شود.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه هشتم: 5/8/1398 رحلت حضرت رسول اکرم(ص) تعطیل رسمی

موضوع بحث و هدف:

انتظارات:

روش تدریس:

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه نهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 12/8/1398)

موضوع بحث و هدف:

      یکی از نظریه های اصیلی که امروزه در مواجهه با تغییرات و پیچیدگیهای محیط بیرونی با اقبال زیاد مواجه شده است، نظریه رهبری توزیعی به معنی توزیع حداکثری اختیارات رهبر آموزشی بین همه افراد سازمان می باشد. بنابراین در این جلسه ادامه بحث مدلهای همکارانه با تأکید بر رهبری توزیعی انجام خواهد شد.  در ادامه و با مشارکت دانشجویان محدودیتهای مدل همکارانه از قبیل میزان تمایل و آمادگی زیردستان برای پذیرش مسئولیت و اختیار و سایر محدویتها بحث خواهد شد.  

انتظارات:

    انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس یک سازمان آموزشی مانند مدرسه یا دانشگاه را بر اساس مدل همکارانه و ابعاد مختلف آن را از منظر اهداف، ساختار، ارتباطات فردی و سازمانی و همچنین ارتباطات درون و برون سازمانی و محدودیتهای آن تبیین و تحلیل نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

    از دانشجویان خواسته می شود دیدگاههای فردی و مطالعات شخصی خود درباره شرایط اعطای اختیار و مسئولیت در سازمانهای آموزشی را ارائه نمایند و پاسخهای خود را به همراه دلایل منطقی به صورت مکتوب تحویل دهند. همچنین برای جلسه آینده قدرت و سیاست را در سازمانهای آموزشی تحلیل و بررسی نمایند.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه دهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 18/8/1398)

موضوع بحث و هدف:

     قدرت و سیاست همواره چالش برانگیزترین بخش مباحث مدیریت است. در بسیاری از دیدگاههای سنتی سیاست و حتی قدرت، سازه مثبتی به نظر نمی رسید. مدلهای سیاسی به طور کلی دسته ای از مدلهای رهبری هستند که به تبیین خاستگاه و منبع قدرت در سازمان می پردازند. بنابراین در این جلسه بحث مدلهای سیاسی و ویژگیهای آنها تحلیل می شود.

انتظارات:

      انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس بتواند ویژگیهای اساسی مدلهای سیاسی را توضیح دهد و بتواند نمونه هایی از این ویژگیها را در یک نظام آموزشی نشان دهد.

روش تدریس:

سخنرانی پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

    دیدگاههای دانشجویان در باره قدرت و سیاست در سازمانهای آموزشی تحلیل می شود و مطالب مکتوب دانشجویان درباره قدرت و سیاست و نوع نگاه آنها به مسئله قدرت در سازمان تحلیل و بررسی شود.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه یازدهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 19/8/1398)

موضوع بحث و هدف:

     هر فرد قدرتمند و یا سازمان ذی قدرتی، این توانمندی را از یک منبع یا چند منبع خاص بدست می آورد. بنابراین در این جلسه منابع قدرت فردی و سازمانی بر اساس دیدگاههای مختلف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس در یک نمونه واقعی منابع قدرت را شناسایی و تببن نماید. همچنین تأثیر قدرت در برقراری روابط با محیط بیرونی و تأثیر محیط بیرونی بر سازمان آموزشی را تحلیل و تبیین کند.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     تأثیر قدرت و وابستگی سازمانهای آموزشی به دولت و سایر سازمانها تأمین کننده منابع مالی تبیین و تشریح شود. همچنین از دانشجویان خواسته می شود برای جلسه آینده بر اساس مدلهای سیاسی برخی از رفتارهای افراد در سازمانهای آموزشی مانند غیبت، مدیریت اطلاعات و ... را مورد نظر قرار داده و بر اساس نظریه های ارائه شده در مدلهای سیاسی، تحلیل و تبیین نمایند.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه دوازدهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 26/8/1398)

موضوع بحث و هدف:

     بازیها و تکنیک های سیاسی در همه سازمانها وجود دارند. یکی از پیامدهای شناخت رفتارهای سیاسی و چگونگی تأثیرگذاری آنها بر کارایی و اثربخشی سازمانهای آموزشی، انتخاب روشی برای مدیریت رفتارها و استفاده از آنها در راستای اهداف سازمان می باشد. رهبر با دید باز و مبتنی بر بینشی عمیق رهبری تعاملی را به عنوان یک رویکرد کلی در مواجهه با رفتارهای سیاسی افراد انتخاب می کند. بنابراین در این جلسه رهبری تعاملی و محدودیتهای مدلهای سیاسی بحث و بررسی خواهد شد.

انتظارات:

      انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس تکنیک ها و بازیهای سیاسی افراد در سازمانهای آموزشی را تشخیص دهد و برای مدیریت آنها دیدگاه قابل قبولی کسب کند.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

از هرکدام از دانشجویان خواسته می شود نمونه هایی از هرکدام از بازیهای سیاسی و تکنیکهای تأثیرگذاری ارائه نمایند و تحلیل کنند که چرا افراد در سازمانها از تکنیکها و تاکتیکهای سیاسی استفاده می کنند. همچنین از دانشجویان خواسته می شود الزامات زیست در دنیای پست مدرن و تأثیر دیدگاههای مدیران بر آن را مورد مطالعه قرار دهند.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه سیزدهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 2/9/1398)

موضوع بحث و هدف:

      مدلهای ذهنی مدیران در برخی از نظریه های مدیریت و رهبری منشاء اصلی رفتارهای رهبران شناخته می شود. شالوده رهبری پست مدرن در درک قاعده بازی در سازمانهای پست مدرنیسیتی نهفته است. بنابراین در این جلسه مدلهای ذهنی مدیران آموزشی در قالب رهبری پست مدرن تحلیل و بررسی خواهد شد.  

 

 

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس به این دیدگاه کلی برسد که برای موفقیت در هر سازمانی درک قاعده بازی در آن زمینه تأثیر حیاتی دارد و بر اساس آن بتواند زمینه بازی در محیطهای امروزی سازمانهای آموزشی را در قالب اهداف، ساختار سازمانی، افراد و روابط قدرت درون سازمانی و برون سازمانی تحلیل و تبیین کند.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

ارزیابی به صورت مکتوب از مطالب جلسات قبلی در تاریخ 2/9/1398 برگزار خواهد شد.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه چهاردهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 3/9/1398)

موضوع بحث و هدف:

     رهبران باید توانایی اثرگذاری شخصی و تسخیر احساسات دیگران را داشته باشند. بر اساس این قاعده کلی و در مبحث مدلهای ذهنی مدیران و رهبران آموزشی، رهبری احساسی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین در این جلسه محدودیتهای رهبری مدلهای ذهنی ارائه و تحلیل خواهد شد.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس با دیدگاهی انتقادی مدلهای ذهنی مدیران را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. همچنین رهبری احساسی و رهبری پست مدرن را در اهداف، ساختار، روابط درون و برون سازمانی و افراد مقایسه نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     پس از بررسی مستندات دانشجویان در این جلسه از آنها خواسته می شود مطالعات و دیدگاههای خود را درباره زیست در دنیای پیچیده و آشوبناک بنویسند. همچنین مفهوم پیچیدگی را در اسناد مربوط مورد بررسی و کنکاش قرار داده و مکتوب ارائه نمایند.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه پانزدهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 10/9/1398)

موضوع بحث و هدف:

     تئوری آشوب یک مطالعه کیفی در مورد رفتارهای غیر دوره ای بی ثبات است که در سیستم های پویا مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ دیدگاه نظری تئوری آشوب با پارادایم  پست مدرن در علوم انسانی و اجتماعی دارای سازگاری می باشد.  تسلط بر یک نظریه سازگار با عدم قطعیت ،پیش بینی ناپذیری و آشفتگی یکی از الزامات اساسی مدیران و رهبران آموزشی در قرن بیست و یکم می باشد. بنابراین در این جلسه بحثهای مقدماتی مدلهای ابهامی با تکیه بر آشوب، پیچیدگی و مدل سطل زباله، ارائه و تحلیل خواهد شد.

انتظارات:

انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس اهداف، ساختار روابط فردی درون سازمانی، ساختار روابط قدرت برون سازمانی و ارتباطات با محیط بیرونی نظام آموزشی را در قالب یک مدل مبهم مانند نظریه آشوب یا پیچیدگی بررسی و تحلیل نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     مطالب مکتوب دانشجویان درباره زیست در دنیای آشوبناک و الزامات آن بررسی و تحلیل خواهد شد. همچنین بر اساس آن مطالب از دانشجویان خواسته می شود مدرسه به عنوان یک سیستم مبهم را تحلیل کنند.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه شانزدهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 16/9/1398)

موضوع بحث و هدف:

     هنگامیکه با نگاه به درون سازمان رویکرد استانداردسازی و تدوین برنامه دقیق راهکار کلیدی سازمان برای دستیابی به موفقیت تلقی می شد، به زعم اندیشمندان زمان تسلط اندیشه های کلاسیک نامیده می شود. اما وقتی در کنار هر موقعیت یا مسئله خاص به دنبال یک راه حل منحصر بفرد مطابق با شرایط و ویژگیهای آن مسئله بگردیم، صحبت از اقتضا جایگزین آن می شود. بنابراین در این جلسه در ادامه بحث مدلهای ابهامی، مطالبی درباره رهبری اقتضایی و سپس محدودیتهای مدلهای ابهامی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس شرایط اقتضایی و زیربنای فکری آن را دریابد و بتواند اهداف، ساختار، افراد و روابط برون و درون سازمانی یک نظام آموزشی را در قالب مدلهای ابهامی تحلیل و تبیین نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

پرسش و پاسخ درون گروهی درباره ابهام و پیچیدگی، جاذبه های غریب، اثرپروانه ای و ...

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه هفدهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 17/9/1398)

 

موضوع بحث و هدف:

     صحبت از تحول در سازمانهای آموزشی بدون درک فرهنگ سازمان و دشواریهای تحول، امری بعید به نظر می رسد. تلقی اندیشمندان حوزه مدیریت و رهبری آموزشی اینست که دشوارترین بخش سازمان برای ایجاد یا تحول، فرهنگ سازمان است که از آن به عنوان ژرف ساخت یاد می شود. بنابراین در این جلسه در قالب مدلهای فرهنگی، فرهنگ سازمانی، ایجاد فرهنگ یادگیری در سازمانهای آموزشی بحث و بررسی خواهد شد.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس سه سطح فرهنگ را از هم تمیز بدهد. نمونه هایی از مصنوعات تا ژرف ساخت در سازمانهای آموزشی را ارائه نماید و ضرورت شناخت فرهنگ سازمان به عنوان یک عامل کلیدی برای موفقیت را تبیین نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

    پس از بررسی مطالب مکتوب دانشجویان در مورد آشوب و پیچیدگی، از آنها خواسته می شود مثال کوه یخ و دشواریهای درک و فهم آن را بحث و تحلیل کنند و در پایان جلسه بعد مطالب را به صورت مکتوب تحویل نمایند.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه هیجدهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 24/9/1398)

موضوع بحث و هدف:

     فرهنگ سازمان نشان دهنده ی مجموعهای از ارزش ها ، باورها، هنجارها و ادراکاتی است که کارکنان در آن سهیم می باشند. در این جلسه مدلهای فرهنگی به عنوان مجموعه ای از نظریه ها که ریشه در باورهای افراد سازمان دارند، بحث خواهد شد. سپس رهبری اخلاقی، محدودیتهای مدلهای فرهنگی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس در قالب یک الگوی فرهنگی بتواند اهداف، ساختار قدرت، ویژگیهای افراد و روابط درون و برون سازمانی یک مجموعه آموزشی را تحلیل و تبیین نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     سوال اساسی که بر اساس مباحث کل جلسات گذشته میتوان مطرح کرد اینست که سیر نظریه پردازی در مدیریت و رهبری از نظریه های ابتدایی به سمت نظریه های پست مدرن بوده است. حال در وضعیت کنونی چه انتقاداتی و چه نارسایی های برای بوروکراسی و سایر نظریه های کلاسیک قابل تصور است؟

جلسه نوزدهم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 30/9/1398)

موضوع بحث و هدف:

     بر اساس پیشرفتهای علوم مختلف و به تبع آن ایده های جایگزینی برای دیدگاههای اولیه بوروکراسی مطرح شده است از قبیل بوروکراسی حرفه ای، بوروکراسی نمایند و ... بنابراین در این جلسه جلوه های مختلف بوروکراسی و نارسایی های بوروکراسی در دیدگاه اولیه مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این نسخه های نوین بوروکراسی را درک کنند و سازمان آموزشی را بعنوان یک بوروکراسی حرفه ای تحلیل کنند.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     جلوه های مختلف بوروکراسی شبه بوروکراسی، بوروکراسی نماینده و بوروکراسی تنبیه مدار را در چارچوب یک سازمان آموزشی تحلیل و تبیین کنید.

------------------------------------------------------------------------------------------

جلسه بیستم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 1/10/1398)

موضوع بحث و هدف:

     به زعم برخی از نظریه پردازان مدیریت از جمله هربرت سایمون، مدیریت چیزی غیر از تصمیم گیری نیست و به عبارتی مدیریت معادل تصمیم گیری تلقی می شود. بنابراین در این جلسه به عنوان یک مبحث کلیدی تئوریهای تصمیم گیری و شرایط تصمیم گیری مشارکتی بحث خواهد شد.

انتظارات:

     انتظار می رود دانشجو پس از پایان این درس تفاوت بین تصمیمات کلیدی یک سازمان اموزشی و تصمیمات کم اهمیت را درک کند و بر این اساس بتواند تحلیل کند چگونه می توان با تشخیص میزان اهمیت تصمیمات توان و منابع سازمان را ذخیره کرد و در نهایت در راستای اهداف سازمان از آنها بهره برد.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

پنج شاخص کلیدی برای تصمیم گیری در سازمانهای آموزشی را لیست کنید و ضروت توجه به هر کدام از آنها را تبیین نمایید.

 

جلسه بیست و یکم: (زمان: 120 دقیقه و تاریخ تشکیل: 8/10/1398)

موضوع بحث و هدف:

     به عنوان یک موضوع کلیدی و به منظور جمعبندی همه مطالب گفته شده، می توان از ساختار سازمان و آثار فرهنگ استفاده کرد. به عبارتی هر اتفاق آموزشی در درون ساختار سازمانی و در درون فرهنگ سازمان شکل می گیرد. لذا در این جلسه ساختار سازمان و آثار فرهنگ بحث و تحلیل خواهد شد.

انتظارات:

انتظار می رود به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی آثار فرهنگ و ساختار سازمانی بر یک نظام آموزشی را به گونه ای تحلیلی بررسی و تبیین نماید. مهمترین متغیرهای اثر گذار و چگونگی اثرگذاری را بیان نماید.

روش تدریس:

سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

ارزشیابی(زمینه سازی برای مشارکت فعال در فرایند آموزش):

     مطالب مکتوب دانشجویان درباره شاخص های کلیدی تصمیم گیری در یک نظام آموزشی بررسی خواهد شد و به صورت شفاهی تحلیل خواهد شکه یک ساختار هرمی چه تفاوتها و شباهتهایی با ساختار ماتریسی دارد؟

 

پایان

 

ارزشیابی پایانی

نمره ارزشیابی مستمر

جمعبندی مستندات و گزارش

نمره آزمون پایانی

نمره نهایی

3

3

14

20